تبلیغات
یار خدا - مقام والاى پیامبر(ص)
 
یار خدا
ز گهواره تا گور دانش بجوی

مقام والاى پیامبر(ص) ویژگیها و اهداف او

«و اشهد ان ابى محمداً عبده و رسوله، اختاره و انتجبه قبل ان ارسله، و سماه قبل ان اجتبله، و اصطفاه قبل ان ابتعثه، اذ الخلائق بالغیب مكنونة و بستر الاهاویل مصونة، و بنهایة العدم مقرونة.

علماً من اللّه تعالى بمائل [بمآل‏] الامور، و احاطة بحوادث الدهور، و معرفة بمواقع المقدور.

ابتعثه اللّه اتماماً لامره و عزیمة على امضاء حكمه و انفاذاً لمقادیر حتمه.

فرأى الامم فرقاً ادیانه، عكفاً على نیرآن‏ها [و] عابدة لاوثانها، منكرة اللّه مع عرفانها.

فانار اللّه بمحمد [صلى اللّه علیه و آله‏] ظلمها، و كشف عن القلوب بهمها و جلى عن الابصار غممها.

و قام عن الناس بالهدایة و انقذهم من الغوایة و بصرهم من العمایة.

و هداهم الى الدین القویم و دعاهم الى الطریق المستقیم، ثم قبضه اللّه الیه قبض رأفة و اختیار و رغبة و ایثار، فحمد [صلى اللّه علیه و آله‏] عن [من‏] تعب هذه الدار فى راحة، قد حف بالملائكة الابرار، و رضوان الرب الغفار، و مجاورة الملك الجبار.

صلى اللّه على ابى نبیه و امینه على الوحى و صفیه و خیرته من الخلق و رضیه و السلام علیه و رحمة اللّه و بركاته».

* * *

ترجمه:

و گواهى مى‏دهم كه پدرم محمد(ص) بنده و فرستاده او است، پیش از آنكه او را بفرستد برگزید، و پیش از آنكه او را بیافریند، براى این مقام نامزد فرمود، و قبل ار بعثتش او را انتخاب نمود.

در آن روز كه بندگان در عالم غیب پنهان بودند، و در پشت پرده‏هاى هول‏انگیز نیستى پوشیده و به آخرین سرحد عدم مقرون بودند.

این به خاطر آن صورت گرفت كه خداوند از آینده آگاه بود، و به حوادث جهان احاطه داشت، و مقدارت را به خوبى مى‏دانست.

او را مبعوث كرد تا فرمانش را تكمیل كند، و حكمش را اجرا نماید و مقدرات حتمى اش را نفوذ بخشد.

هنگامى كه مبعوث شد، امتها را مشاهده كرد كه مذاهب پراكنده‏اى را برگزیده‏اند، گروهى بر گرد آتش طواف مى‏كنند، و گروهى در برابر بتها سر تعظیم فرود آورده‏اند،

و با اینكه با قلب خود خدا را شناخته‏اند، او را انكار مى‏كنند.

خداوند به نور محمد(ص) ظلمتها را برچید، و پرده‏هاى ظلمت را از دلها كنار زد، و ابرهاى تیره و تار را از مقابل چشمها برطرف ساخت.

او براى هدایت مردم قیام كرد، و آن‏ها را از گمراهى و غوایت رهائى بخشید، و چشمهایشان را بینا ساخت، و به آئین محكم و پابرجاى اسلام رهنمون گشت، و آن‏ها را به راه راست دعوت فرمود.

سپس خداوند او را با نهایت محبت و اختیار خود و از روى رغبت و ایثار قبض روح كرد، سرانجام او از رنج این جهان آسوده شد و هم اكنون در میان فرشتگان، و خشنودى پرودرگار غفار و در جوار قرب خداوند جبار قرار داد.

درود خدا بر پدرم پیامبر(ص) امین وحى، و برگزیده او از میان خلائق باد، و سلام بر او و رحمت خدا و بركاتش.

تفسیر:

در این بخش از كلام بانوى اسلام‏(س) نیز اشارات پرمعنائى به یك رشته از مسائل مهم درباره شخص پیامبر(ص) شده است از جمله:

- در نخستین تعبیراتش به گوهر ممتاز پیامبر(ص) اشاره مى‏فرماید، چیزى كه در سایر احادیث اسلامى نیز به آن اشاره شده است و در اینجا بحث مهمى مطرح است و آن اینكه، آیا ساختمان وجودى پیامبر(ص) به كلى با دیگران متفاوت بوده است؟ و اگر چنین است پس معصوم بودنش لازمه این گوهر پاك است، و طبعاً افتخارى محسوب نمى‏شود.

و اگر گوهرش متفاوت نیست پس این تعبیرات در كلام بانوى اسلام چه هدفى را تعقیب مى‏كند؟

حقیقت این است كه افتخارات و مواهب پیامبران و امامان بخشى ذاتى و بخشى اكتسابى است، و با توجه به این تركیب بندى خاص بسیارى از سؤالات پاسخ گفته مى‏شود.

به تعبیر دیگر، خداوند حكیمى كه آن مأموریت عظیم را بر عهد پیامبرش مى‏گذارد آمادگیهاى ذاتى به او مى‏بخشد: گوهرى ممتاز، هوشى سرشار، اراده‏اى آهنین، عزمى راسخ، و علمى وافر و تشخیصى صائب به او مى‏دهد، و گرنه از یك فرد ضعیف این رسالت بزرك ساخته نیست و نقض غرض خواهد شد.

و این امر هرگز غیر عادلانه نیست، همانگونه كه عضلات بازو نسبت به عضلات ظریف پلكهاى چشم، فوق العاده متفاوت است، چرا كه مسئولیت یكى تكان دادن یك پلك كوچك مى‏باشد، در حالى كه مسئولیت دیگرى بر داشتن بارهاى عظیم و كارهاى سنگین است، و اگر غیر از این بود برخلاف عدالت بود.

اما با این حالت چنان نیست كه گوهر ذاتى پیامبر(ص) ارده و اختیار را از او سلب كند، او نیز قدرت بر گناه دارد، هر چند هرگز گناه نمى كند.

تعجب نكنید بسیارى از مردم عادى نیز در برابر بعضى از گناهان همین حالت را دارند، فى المثل هر كس توانائى دارد كه به صورت برهنه مادرزداد در برابر جمعیت ظاهر شود، و یا قدرت دارد در یك شب سرد زمستانى بدون لباس در میان برفها بخوابد، ولى در عین حال جز افراد دیوانه چنین كارى را انجام نمى دهند.

پیامبران و امامام معصوم نیز در برابر همه گناهان چنین حالى را دارند. این نیز قابل توجه است كه معصومان به نسبت گوهر پاكشان مسئولیت سنگینترى دارند و كمترین ترك اولى از آن‏ها پذیرفته نیست.

و این تعبیر حضرت فاطمه‏(س) كه مى‏فرماید:

«علماً من اللّه تعالى بمائل الامور و احاطة بحوادث الدهور».

اشاره به همین نكته است كه خداوند چون رسالت سنگین آینده پیامبر را مى‏دانست گوهر او را چنین والا آفرید.

- او براى تكمیل او امر الهى آمده بود، و براى اجراى فرمانهاى تكوینى او.

این تعبیر پر معنى مى‏تواند اشاره‏اى به مسأله خاتمیت پیامبر(ص) و نیز اشاره‏اى به مسأله تكمیل مواهب تكوینى از طریق تشریع و احكام الهى باشد (دقت كنید).

- دختر گرامى پیامبر(ص) در این فراز از سخنانش به وضع رقت بار امتها قبل از بعثت اشاره مى‏كند كه چگونه در ظلمت خرافات گرفتار بودند، مجوس در برابر آتشكده‏ها تعظیم مى‏كردند، و عرب در مقابل بتكده‏ها، و هر كدام از ملتهاى دیگر نیز به نوعى از انحراف و پراكندگى گرفتار بودند.

و چه جالب مى‏فرماید: «آن‏ها در عین شناخت خدا منكر او بودند» كه اشاره‏اى است گویا به مسأله «توحید فطرى» كه در سرشت همه انسانها است.

- در قسمت دیگرى از این بیان به بركات وجود پیامبر(ص) و آثار قیام او اشاره مى‏كند كه چگونه او ابرهاى تیره و تار اوهام را از افق دور ساخت و زنگار جهل و خرافات را از آئینه دلها زدود، و پرده هائى كه بر چشمها افتاده بود و از مشاهده حق مانع مى‏شد درید، و به آئینى كه «صراط مستقیم» است و حد واسطى است میان افراطها و تفریطها، دعوت فرمود.

و براى درك عمق این سخن باید مقایسه دقیقى میان وضع مردم در عصر جاهلیت، و بعد از ظهور اسلام كرد، تا این واقعیت روشنتر گردد و بانوى اسلام(س) این كار را در خطبه خود فرموده است.

- مرگ پرافتخار پیامبر(ص) یكى دیگر از مسائل قابل ملاحظه‏اى كه در این فراز از خطبه تاریخى بانوى اسلام(س) آمده است:

 



نوع مطلب : معصومین(ع)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی